A napokban lépett életbe az új reklámtörvény, mely több ponton megváltoztatja az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló törvényt, amit hétköznapokon csak e-kernek neveznek.
Ez érintheti a clubod marketingjét, főként a hírleveledet.
A lényeg az, hogy ezentúl nem küldhetsz – elméletileg – olyanoknak hírlevelet, akik korábban iratkoztak fel a hírleveledre, és csak az email címüket ismered.
A törvény külön kezeli a magánszemélyek és a vállalkozásoknak küldött emaileket.
Neked – ebben az esetben – a magánszemélyek fontosak. A törvény megtilthatja számodra, hogy a feliratkozóidnak további emaileket küldj, ezzel ellehetetlenítve ezt a fajta kommunikációs csatornádat.
Ezentúl, ha adatokat gyűjtesz a feliratkozáshoz, a lakcímet is be kell kérned.
Minden egyes kérdés adatgyűjtés során exponenciálisan csökkenti a válaszadás hatékonyságát. Ha nagyon személyes adatokat is szeretnénk bekérni ez hatványozottan, jelentkezik. Vajon ez a törvény hány százalékkal rontja a feliratkozási konverziót? (köszönjük meg ezt azoknak, akik megint valós háttérismeretek nélkül hoztak egy olyan döntést, ami a gazdaság motorját jelentő kkv-k legális bevételeit tovább nyirbálják. …” elgondolkodtató, hogy ki lesz az, aki egy hírlevélért cserébe részletes személyes adatokat ad meg magáról…”)
Na már most személyesen engem is érint ez a téma, hiszen a listám 3 részből tevődik ki.
- Nyilvános címekből, amit a clubok honlapján találtam. Lehet így jutottam Hozzád is, lehet, hogy rendeltél már partyt is tőlem… De pont azért tetted ki az elérhetőséged a honlapra, hogy a számodra hasznos információk elérhessenek, nem?
- Feliratkozók a blogon, valamint a site-on (bár sokan a telefonszámukat is megadták)
- Személyesen kérnek meg, hogy vegyem fel a hírlevelemre…
A hírlevek többsége információt tartalmaznak, amiket szerintem fontosak lehetnek számodra, és nem lőlek tele partyajánlatokkal (bár ez hoz pénzt a konyhára..). Eddig összesen 3-an iratkoztak le a listárol… Nos, most akkor mi legyen? Ne küldjek több mailt, ami a clubod marketingjével foglalkozik?
Nos, mi lehet a megoldás?
- az adatbekérést hostessekkel – megfelelő kommunikációval - végezteted a clubodban egy speciális emailcím kérő lappal, amit a leendő hírlevél olvasó azt az aláírásával ellátja… (ennek még később nagy fontossága lesz)
- úgy látszik elengedhetetlen a double-opt-in feliratkozás. Ennek a lényege az, hogy feliratkozás után kimegy egy megerősítő mail, és csak ezután kapja a hírleveledet. (ugyebár így már bizonyítható, hogy nem robot gyűjtötte be a címet)
3. Készítesz egy „Jogi Feltételek”-et, és abba teszel egy frappáns részt, miszerint:
"A regisztrációban résztvevők a jogi feltételek elfogadásával hozzájárulnak, hogy az üzemeltető cég részükre marketingtartalmú e-mail üzeneteket, elektronikus hirdetéseket vagy postai leveleket küldjön. A regisztrációban résztvevők regisztrációjukkal, automatikusan elfogadják ezen részvételi szabályzatot.” Így meg van a hozzájárulás… Ez nem új dolog, már régen kitalálták… :) Bár ezt egy jogásszal még egyeztetni kellene…
Azt hiszem most még fontosabb az a szabály, hogy: kezeld úgy az adatbázisgyűjtést, mintha az életed múlna rajtad! (Miért, nem így van? :))
Csak néhány kérdés:
- Ez csak Magyarországon kötelező, Sehol máshol nem. Most akkor megint mi vagyunk az úttörők a hülyeségben?
- Ha mondjuk Szlovákiából üzemeltetnek egy magyarnyelvű honlapot, akkor is be kell kérni a lakcímet? Melyik ország törvénye lesz hatályos ebben az esetben?
Egyetértesz? Tiltakozol?