Sok club-nak - nagyon helyes! :) - saját site-ja van. Ez nagyon hasznos (erről még később írok még). A marketing kommunikáció egyik legfontosabb része az interaktivitás, azaz, a vendég véleményét is meg kell ismerni, elvégre, csak akkor azt nyújtani, amit szeretne, ha pontosan ismerjük az elvárásait, mit szeretne, mit nem, mi tetszik és mi az, ami kevésbé.
Sok helyen ebből a célból létre hozták a "Vendégkönyvet". A "Vendégkönyv" eredeti szerepe az, hogy a vendégek (milyen furcsa!), ami után egy helyen (vendéglő, szálloda, stb.) jártak, leírják a (z általában pozitív) véleményüket, illetve üzenet hagyhatnak a később érkezőknek. Ez nagyon jó játék tud lenni. :)
A másik nagyon hasznos szerepe a "vevő vélemények" kommunikálása (külső PR). Ez sokat tud segíteni az adott hely marketingesének, vezetőjének, egyfajta képet kap a helyről a vendég szemszögéből.
De mi a helyzet egy club vendégkönyvével?
Itt is hasonló indíttatásból készül, hogy a vendégek le tudják írni, milyen jól érezték magukat, milyen jó volt a buli, néhány biztató szót lehet írni a személyzetnek, és a vendégek egymás közötti kommunikációját is segíti, főleg ha még nem ismerik egymást (sok kapcsolat kezdődött így. :) )
És mi a valóság?
A vendégek egy része valóban e célból használja ezt a lehetőséget, viszont egy kisebbség a személyes sérelmeit próbálja kompenzálni. Mivel a "Vendégkönyv" elég személytelen, hiszen egy IP címről és egy email címről elég nehéz azonosítani a beírót, tulajdonképpen tét nélkül lehet bármilyen - sok esetben nem valós - véleményt leírni.
És itt jön a probléma!
Ma egy vendégkönyv szinte csak a fikázásról szól! Vagy a rosszindulatú vendégek miatt, vagy a konkurencia miatt, aki minden lehetőséget megragad a clubod helyzetének a gyengítéséért!
Ismerős?
Volt már a Te "Vendégkönyvedben" is hasonló helyzet?
Sok clubot tett már tönkre a Vendégkönyv! Tudod, kibicnek semmi sem drága!
Ami még fontos, az a pszichológiai háttér.
A nem konstruktív, gyakran nagyon szélsőségesé és pejoratív stílusban megfogalmazott beírások generálják a hasonló gondolatokat, és egyfajta verseny indul, ki tud nagyobb hülyeséget mondani és egyfajta negatív spirál alakul ki.
A másik fontos dolog, a Pareto-elv itt is igaz. A vendégek 20 %-a írja a vélemények 80 %-át! Tehát a Vendégkönyvben leírt vélemény nem feltétlen tükrözi a vendégek általános véleményét!
Persze kevés club van, ahol minden tetszik mindenkinek, de a túlzó pozitív illetve negatív beírások mindenképpen hitelét veszti…
Ekkor mi történik? A (leendő) vendégünk ellátogat a site-unkra és ott azt olvassa, milyen rossz a dj, milyen "tré" a hely, vizezik az italt, átvágnak a pultosok, a rendezők ok nélkül bántalmazzák a vendéget, és folyton molesztálják a lányokat.
Mekkora kedve lesz elmenni a következő szombaton? A választ tudod.
És mi van, a 15-18 éves diákok szülei tesznek egy kiruccanást a site-odra? Lehetséges, hogy a szülői szponzoráció csorbát fog szenvedni, ha a Te clubod szóba kerül.... :)
Mit lehet tenni?
1. Folyamatosan cenzúrázol.
Ez szinte lehetetlen, mert így folyton a gép előtt kellene ülni valakinek, vagy ha nem,
akkor a cenzurálás időpontjáig hosszú percek, órák, esetleg napok telnek el a nem
megfelelő komment kitörléséig.
2. Sok helyen működik a dolog, a Vendégkönyv bejegyzése az adminhoz kerül, és csak
azután kerül a site-ra, miután ő kiengedte. Ez némileg késlelteti a kommunikációt, de
van Vendégkönyved. Ez viszont egy csapdát állíthatsz magadnak, mert azonnal
elkezdenek bírálni, hogy a negatív kritikát nem engeded ki, és így már nincs is értelme
a Vendégkönyvnek
3. Legegyszerűbb és leghatékonyabb megoldás. Minek állítsunk csapdát magunknak,
egyszerűen le kell venni a Vendégkönyvet.
Persze biztosítani kell a kommunikációs csatornát a vezetőség és vendégek között.
Egy jó példa a www.camelotclub.hu Nincs Vendégkönyv, viszont van elérhetőség a
clubbal kapcsolatban, és a site-al kapcsolatban.
Ezt még meg lehetne fejelni úgy, hogy 3 különböző kontaktot adsz meg az egyik:
észrevétel zenével kapcsolatban: dj@clubneve.hu, ötletek, javaslatok:
vezetőség@clubneve.hu észrevétel a site-tal kapcsolatban admin@clubneve.hu
Természetesen mindegyikről kapna egy copyt a club vezetője, vagy tulajdonosa.
Te hogy oldod meg a Vendégkönyv" problémáját?